Dizajn vytvorený profesionálom, grafikom, je v podstate polovica úspechu. Na majiteľovi, administrátorovi stránky je a vždy ostane administrácia obsahu, ktorý môže dizajn vylepšiť ale aj pokaziť. Preto je dobré držať sa zásad, aby ste to s niečím neprehnali.
- Majte osobité, profesionálne logo
- Vytvorte intuitívnu navigáciu
Logo je dôležitá súčasť vašej značky. Aj ak ide o grafiku, musia mu ľudia porozumieť ako slovu. S psychologického hľadiska je tvorba loga jedna z najviac analyzovaných prvkov webstránky, eshopu resp. celej firemnej identity. Je to symbol, osobitá pečiatka vašej spoločnosti. Preto je nutné mu venovať náležitú pozornosť. Najlepšie je zveriť tvorbu loga odborníkom, no ak ho chcete vytvoriť sami, pripravujeme ďalší článok o najlepších praktikách a najhorších chybách pri tvorbe loga.
Hlavná navigácia webovej stránky je zvyčajne situovaná hore ako horizontálne menu. A ľudia väčšinou začínajú prechádzať cez stránku práve pomocou tohto menu. Na jednej strane potrebujete práve tu tie najdôležitejšie odkazy, no na strane druhej musíte dbať na prehľadnosť a jednoduchosť navigácie. Inak sa človek stratí a efekt bude kontraproduktívny. Ak máte rozsiahlu stránku, resp. internetový obchod, je dobré k hornému menu pridať ešte bočné menu, kde môžete toho dať podstatne viac a vo viacerých úrovniach.
- Nerobte neporiadok v obsahu
- Farby používajte rozumne
Na množstve textu záleží ale asi nie tak, ako možno myslíte. Niekedy menej je viac a pri texte to platí dvojnásobne. Dlhý súvislý text nikoho nebaví a skôr ho odradí od čítania, aj keď sú v ňom dôležité informácie. Priznajte sa, už ste niekedy čítali nejaké licenčné podmienky alebo obchodné podmienky v poisťovni? Namiesto hory textu je lepšie spraviť stručné zhrnutie a poprípade celý dlhý text umiestniť do samostatného súboru (napr. PDF) a ponúknuť na stiahnutie.
Grafický dizajn sa väčšinou vytvára 3 základnými farbami, na ktorých je celý postavený. Samozrejme farieb musí byť viac na dolaďovanie prvkov, avšak tie sa zvyčajne odvíjajú od tých 3 základných. Preto ak nie ste grafik, najlepšia voľba je používať pri tvorbe obsahu farby už v dizajne zakomponované. Ak napriek tomu potrebujete ďalšie farby, radšej sa poraďte s odborníkom.
- Zabezpečte si kvalitné, profesionálne obrázky
- Nekombinujte veľa typov písma a spoľahnite sa na tie už použité
Vždy odporúčame zákazníkom investovať do kvalitných obrázkov alebo fotografií. Ľudia podvedome vnímajú nezáživné obrázky a s takým istým nevýrazným dojmom aj odchádzajú zo stránky. A to určite nechcete. Dobré obrázky chytia oko a pridávajú dobrý pocit z čítaného textu. Na druhú stranu fádne obrázky, ktoré ani nevypovedajú o texte sú horšie ako žiadne obrázky.
Opakovanie je matka múdrosti a u písma platí presne to isté, ako pri farbách. Web dizajn bežne zahŕňa 2-3 fonty. Pridať ďalší znamená neporiadok pre oči. To nie je ale všetko, veľa štýlov (tučné, kurzíva a podčiarknutie) na jednom mieste vytvára takisto chaos aj s 2 fontami. Štýly treba používať rozumne, určite nie všetky na jednej stránke. Dobré je sa rozhodnúť hneď na začiatku, pre výraznejší text použijem napr. tučné a pre poznámku kurzívu. Podčiarknutie už nepoužívajte vôbec. A najmä nepoužívajte na zvýraznenie textu na jednej podstránke tučné a na druhej kurzívu. A ako posledné, aj keď ide o veľmi obľúbený typ písma, nepoužívajte font „Comic Sans“.
- Vyskúšajte najprv, ako to vyzerá a pôsobí
Nezabúdajte na to, že vy vytvárate obsah a poznáte svoju webstránku alebo eshop dokonale. Keď robíte veľké zásahy, pridávate nové kategórie, texty alebo obrázky, nájdite si ľudí, ktorým to ukážete ešte predtým ako to zverejníte na stránke. Nech vám nezainteresovaný človek povie, ako to na neho pôsobí alebo či sa dostane k výrobku cez novú položku v navigácii tak rýchlo, ako si želáte.